Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strom splněných přání

Nákupní centra začínají pomalu zdobit vánoční stromy. Některé z nich se liší. Pod některými jsou totiž hromady přání. Přání od dětí z dětských domovů a kojeneckých ústavů.

Miminky počínaje až po náctileté, které domov opouštějí.

Ti maličcí si přejí hračky, větší oblečení, malování, mobily. Ti nejstarší pak talíře, povlečení. Prostě výbavu pro svou budoucí domácnost.

Pamatuju si, jak jsem před mnoha lety u takového stromu stála poprvé. Přehrabovala a pročítala jsem všechna přání s pocitem viny a slzami v očích, že nemohu dárky koupit všem.

Uvědomila jsem si, kolik dětí tráví vánoce bez rodičů, kteří se na ně jednoduše vykašlali.

A tak jsem zpocená plna výčitek vybrala deset z nich.

Deset kartiček. Na každé dvě až tři přání.

Měla jsem pak honičku koupit všechny dárky.

Postupem let jsem si uvědomila, že výběr musím zredukovat. Bylo těžké to udělat. Stanovit si hranici.

Všimla jsem si, že nejvíc mizí přání, která píší malé děti.

Tak jsem se rozhodla, že si vyberu náctileté. Malování, přívěsky, oblečení, mobily…

Přesně přání této kategorie.

Zredukovala jsem počet. A tak už několik let kupuji dárky třem dětem. S pocitem, že jim udělám radost. Snad.

Vždycky přemýšlím, jestli se to bude líbit. Trefím-li se do vkusu či velikosti.

Dokonce si představuju jak „ moje“ zvolené dítě dárky rozbaluje. Jak se tváří a jak moc a jestli se vůbec raduje.

Když dárky odevzdávám, nemohu si nevšimnout množství přání, která pod stromem každoročně zbudou.

Zamrazí mě, že některé děti nedostanou dárky jako ostatní.

Netajím se svoji osobní slabostí pro děti z dětských domovů a kojeneckých ústavů.

Vím, že ji zdaleka každý nemá. A ani ji nikomu vnucovat nechci.

I tak mě ale zaráží nevšímavost mnoha lidí, kteří vůbec nezaregistrovali, že stromy splněných přání v nákupních centrech existují.

Přitom je míjejí s naplněnými nákupními vozíky.

Nervózní, pohlceni předvánočním shonem.

Zapomínají, že vánoce jsou svátky klidu a radosti.

Radosti i z toho, udělat radost někomu, koho vůbec neznáte.

Maličkostí.

Strom splněných přání je jedním z nejkrásnějších a nejsmysluplnějších stromů, které znám.

Autor: Miroslava Šašková | pondělí 31.10.2011 19:18 | karma článku: 16,15 | přečteno: 870x
  • Další články autora

Miroslava Šašková

Moje jízda libereckou tramvají po 20. hodině

„Otevřete dveře!“ dožadoval se muž na zastávce. Stál u prostředních dveří. „Jede mi vlak, pospíchám!“ zvolal.

29.4.2015 v 7:29 | Karma: 24,50 | Přečteno: 2192x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Hrozí nám celoroční chřipková epidemie?

Se zrušením třicetikorunových poplatků vzrostl nárůst pacientů u lékařů o třicet procent. Zdá se vám, že je to příklad nepřímé úměry v matematice ze sedmé třídy základní školy? Ne, je to realita každodenního života.

9.2.2015 v 7:29 | Karma: 18,76 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Handicapované děti a nenáviděný prezident

Že by název nové pohádky? Otázka postižených dětí poštvala český národ proti prezidentu republiky.

20.1.2015 v 7:21 | Karma: 37,45 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Vezme si jedna česká rodina dobrovolně jednu syrskou?

Procházím dlouhou chodbou, na jejímž konci je rentgenové oddělení. Malá čekárna. Nedýchatelno. Lidi sedí, stojí, klečí. Beze slov i emocí.

19.1.2015 v 7:19 | Karma: 35,35 | Přečteno: 1448x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Seznamka.cz

„Tak jsem si ho tam vložila,“ ječela na mě Julie. Nevěřícně jsem kroutila hlavou. „Koho a kam?“ netušila jsem.

17.1.2015 v 7:17 | Karma: 15,04 | Přečteno: 1343x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Na synagogu ve Varšavě kdosi hodil Molotov, čin odsoudil Duda i ambasáda USA

1. května 2024  14:10

Policie ve Varšavě ve středu dostala oznámení o pokusu zapálit synagogu v centru města. Podle...

Z Železné Ursuly hrdou babičkou? Budu osobnější, slibuje von der Leyenová

1. května 2024  14:06

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová před pár týdny oznámila, že hodlá svůj post obhajovat...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  14:05

Odstartovaly každoroční oslavy prvního máje. V Praze se koná tradiční studentský majáles a lidé se...

KOMENTÁŘ: Padne-li Ukrajina, migrační pakt uprchlíky nezastaví

1. května 2024

Premium Hlavním předvolebním tématem před evropskými volbami do europarlamentu je migrační pakt, migrační...

Rekreační dům, 5+kk, 285m2, Úštěk - Českolipské předměstí, okr. Litoměřice
Rekreační dům, 5+kk, 285m2, Úštěk - Českolipské předměstí, okr. Litoměřice

Sídliště pionýrů, Úštěk - Úštěk-Českolipské Předměstí, okres Litoměřice
4 950 000 Kč

  • Počet článků 126
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2061x
Baví mě být každý den v pohybu, fyzickém i duševním. Obohacovat druhé a být obohacována.

Seznam rubrik