Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Největším handicapem návštěv restaurací? Umět vařit.

Krůtí špíz s omáčkou z whisky. Objednávám. Plna očekávání co se objeví na mém talíři a co na to řeknou moje chuťové buňky. Těším se.

Číšník přichází se zcela prázdným bílým talířem. Vyděsí mě to, ale co, asi přinese brzy další s již zmíněnou chuťovkou. Místo dalšího talíře přinesl dvě sklenice z Ikei. Jednu velkou a druhou menší. V té větší byla ponořená dřevěná špejle do červené omáčky, zřejmě rajčatového pomita. Na špejli byly čtyři koule z mletého masa. V druhé, menší sklenici byla pouze omáčka.

V němém úžasu jsem se dívala na svůj prázdný bílý talíř, který jsem měla před sebou a vedle něj na dvě stojící sklenice. Čufty po dalmátsku na špejli, napadlo mě při pohledu na čtyři koule namočené v omáčce.

Zírala jsem. Ještě nikdy jsem se s podobným stolováním nesetkala. Restaurace s italským názvem, chorvatským majitelem na pražských Vinohradech, mi vyrazila dech. Tak specifické pojetí krůtího špízu jsem nečekala.

Majitel restaurace i jeho drahá polovička mě přišli ujistit, že je to opravdu špíz. A tak má samozřejmě vypadat. Mé přirovnání k čuftům se jich dotklo a v první chvíli dělali, že tento výraz neznají. Pochopila jsem, že to, co je na špejli je vždycky špíz i kdyby na něm byly kousky pomalovaného papíru. A že to jinde dělají jinak? V téhle restauraci je to prostě tak, jak to před sebou vidím.  Bez diskuzí. A teď už „ Koukej a jez“! Nebo spíš moc nekoukej a jez, ale hlavně neodmlouvej.  Paní majitelová mě stačila ještě ujistit, že právě tohle jídlo si dává denně a nevidí na něm nic zarážejícího. Připadala jsem si jako blbec, který neví co je špíz a dostatečně neocenil, že právě tady ho připravují nejlépe. Blbec, který se dožaduje svého krůtího špízu a ne mletých koulí na špejli ve sklenici rajčatového pyré. Mimochodem po chuti whisky v omáčce nebyla ani památka.

Nadechovala jsem se a vydechovala pomalu a pravidelně jak mě to učí na józe. Zklidnění dechu bylo potřeba.  Můj bílý talíř byl napjatý jako struna, jestli na něj padnou “čufty“ s omáčkou.  Druhou menší přinesenou sklenici s omáčkou jsem nepochopila vůbec.

Moji druhou návštěvou restaurace za poslední krátkou dobu byla pro změnu restaurace ryze česká s českým majitelem, vzdálená přesně 100 km od Prahy směrem na sever. Restaurace, která se pyšní hezkým interiérem a výbornou kuchyní. Moje dcera si dala svůj oblíbený předkrm a to je sádlo s domácím chlebem. Trvalo notnou chvíli, než jí před hlavním jídlem předkrm přinesli. Při pohledu na sádlo se mi zatajil dech. Na povrchu “voda“. Začala si mazat onu kaluž na chleba a asi uprostřed narazila na velmi ztvrdlou zmrzlou hmotu, kterou nemohla „probořit“ nožem. Sádlo, které v lednici vydrží určitě čtrnáct dní, totiž v této české luxusní hospodě dávají do mrazáku a pak ho ještě nepořádně rozmražené podávají hostům. Koukaly jsme na to s němým úžasem. Hlavním jídlem byla líčka s bramborovou kaší.  Kaše „jetá“ nečerstvá a líčka? Asi obojí jako to sádlo. Rozmražené. Takže pokud byste čekali čerstvě uvařená jídla v české hospodě, byli byste zklamáni jako my.

Byla jsem v šoku ze svých posledních návštěv restaurací, které mají na svých stránkách slovo luxusní včetně cen. Obě se pyšní tím, že patří mezi nejlepší ve svých lokalitách.

Vařím ráda a s chutí. Ráda experimentuju a někdy i usínám s recepty před sebou. A to je právě ta chyba. Kdybych vařit neuměla a vařila nerada, tak bych snědla i ty „blafy“, které přede mě dají a ani bych nemrkla.

Ale takhle? Už nikdy do výše zmiňovaných restaurací samozřejmě nepůjdu a do dalších?

Mám handicap. Umím totiž na rozdíl od některých kuchařů docela dobře vařit.

Autor: Miroslava Šašková | středa 31.7.2013 8:19 | karma článku: 25,09 | přečteno: 1443x
  • Další články autora

Miroslava Šašková

Moje jízda libereckou tramvají po 20. hodině

„Otevřete dveře!“ dožadoval se muž na zastávce. Stál u prostředních dveří. „Jede mi vlak, pospíchám!“ zvolal.

29.4.2015 v 7:29 | Karma: 24,50 | Přečteno: 2192x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Hrozí nám celoroční chřipková epidemie?

Se zrušením třicetikorunových poplatků vzrostl nárůst pacientů u lékařů o třicet procent. Zdá se vám, že je to příklad nepřímé úměry v matematice ze sedmé třídy základní školy? Ne, je to realita každodenního života.

9.2.2015 v 7:29 | Karma: 18,76 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Handicapované děti a nenáviděný prezident

Že by název nové pohádky? Otázka postižených dětí poštvala český národ proti prezidentu republiky.

20.1.2015 v 7:21 | Karma: 37,45 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Vezme si jedna česká rodina dobrovolně jednu syrskou?

Procházím dlouhou chodbou, na jejímž konci je rentgenové oddělení. Malá čekárna. Nedýchatelno. Lidi sedí, stojí, klečí. Beze slov i emocí.

19.1.2015 v 7:19 | Karma: 35,35 | Přečteno: 1448x | Diskuse| Ostatní

Miroslava Šašková

Seznamka.cz

„Tak jsem si ho tam vložila,“ ječela na mě Julie. Nevěřícně jsem kroutila hlavou. „Koho a kam?“ netušila jsem.

17.1.2015 v 7:17 | Karma: 15,04 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2061x
Baví mě být každý den v pohybu, fyzickém i duševním. Obohacovat druhé a být obohacována.

Seznam rubrik